marjan.hr

PLOVI I LOVI

CINK PROTEKTOR

 

Untitled - 4

Oblik i raspored cink protektora
U trgovinama ćete posebno za mala
plovila naći mnogo različitih oblika i veličina žrtvenih anoda. Oblik
uglavnom zavisi o mjestu montaže. Većina ih je oblikovana tako da uzrokuje
što manji otpor pri prolazu kroz vodu, ali ima ih koji su prilagođeni
montaži na osovinski vod, na list kormila, ili imaju posebno ležište na nekom
dijelu izvanbrodskog motora. Ovaj izbor ovisi uglavnom o vašoj procjeni i
mjestu gdje se žrtvena anoda ugrađuje. Raspored žrtvenih anoda na trupu
ovisi o njihovom broju. Raspoređuju se uglavnom na sredini između kobilice
i vodene linije, a u zavisnosti o težini odnosno broju, raspoređuju se
uzduž podvodnog dijela trupa. Ukoliko na plastičnom ili drvenom
plovilu štitimo samo metalne dijelove, kormilo, osovinski vod, propeler i
ispuste onda se žrtvene anode raspoređuju oko navedenih uređaja ili na
njima i to na mjestima da ih međusobno možemo električno povezati.
Određivanje veličine i mjesta ugradnje žrtvenih anoda (cink
protektora) može se utvrditi na više različitih načina. Jedan od
mogućih je točno mjerenje galvanskih napona u području podvodnog dijela
plovila tamo gdje želimo zaštiti neku opremu, propeler, osovinu, kormilo
fitinge, i na temelju izmjerenog napona određujemo veličinu žrtvene anode.
Drugi način posebno pogodan za manja plovila je određivanje veličine
anoda na temelju tablica koje su nastale mjerenjem i iskustvom.
Električno tj. galvanski izolirati
metalne dijelove
Na mjestima gdje god je to moguće, različite metalne dijelove koji se moraju povezati treba
mehanički i galvanski odvajati, kao što je prikazano na slici 6. To se može izvesti različitim izolacijskim materijalima ili tekućim brtvilima, što ovisi o mjestu montaže i kvaliteti zahtijevanog spoja. Cilj je jedino da se različiti metali ne dodiruju.

Oblici i mjesta pojavljivanja galvanske korozije

Galvanska korozija se pojavljuje na anodi u više različitih oblika, kao rupičasta korozija, zbog pukotina i oštećenja u materijalu, nečistoća, različitim metalima u nekoj leguri. Koji oblik će imati ovisi o prirodi galvanske ćelije, okruženju i vrstama metala kojisu uključeni. Galvanska korozija se pojavljuje, rekli smo najčešće tamo gdje su dva ili više različitih metalameđusobno povezani, kao što je propeler i osovina, kormilo i njegova osovina, ispušni lonci motora, različiti priključci na oplati ili u plovilu. Može se pojaviti čak i na mjestima gdje se nemetalni vodiči pojavljuju kao katodeu galvanskoj ćeliji.
Opće je poznato da se jarboli, bum, kormila i ostali dijelovi jedrilica ili brzih brodova grade od karbonskih vlakana. Karbonska vlakna su dobri vodiči el. struje, ali neće sami bitioštećeni korozijom. Međutim ako se na takvoj kobilici ili bumu montiraju sl.6metalni okovi ili fitinzi, na jednom kraju od aluminija, a na drugom od inoksa, karbonska vlakna će ih međusobno povezati i u slanom morskom
okruženju opet imamo galvansku ćeliju i, naravno, koroziju.

Untitled - 5

Ažurirano 17. siječnja 2015 — 20:08

Autor

marjan

Sportsko Nauticka Ribolovna Udruga Marjan Split je neprofitabilna udruga građana udruženih sa ciljem promicanja nautike i ribolova, kroz sport i rekreaciju. Osnovana 30.10.1980g. kao društvo tj.S.N.R.D.Marjan. Upis u Hrvatski registar je izvršen dana 18 rujna 1998g. pod registarskim brojem 17000328.
S.N.R.U. Marjan © 2015 Frontier Theme