ZAŠTITA PLOVILA OSMOZA – ZLOCUDNA BOLEST BRODOVA
Ovako izgleda OSMOZA
Definicija iz rjecnika: Prolaz fluida kroz membranu ili porozno tijelo. Definicija vlasnika plovila: Najveci neprijatelj vlasnika plovila. Osmoza je proces promjena unutar stakloplasticnog trupa. Naime, brodovi od stakloplastike izradeni su od poliesterske smole ojacane staklenim vlaknima koja se impregniraju poliestarskom smolom i tako nastaju laminati. S vanjske su strane plovila zašticena od vode završnim slojem – gelcoatom. Razlicite okolnosti mogu omoguciti da voda prodre u laminat i ondje stvori kemijsku reakciju. Naime, voda zaostala pri izradi trupa ulazi kroz gelcoat i u strukturi reagira s kemijskim komponentama stvarajuci kisele spojeve. Oni stvaraju mjehurice koji u završnom stadiju pocinju pucati. Na gelcoatu tada nastaju krateri kroz koje je omogucen prolaz vode u laminate a trup pocinje upijati vodu poput spužve. Osmozu ne prouzrocuje uvijek voda izvana, nego je može izazvati i voda iz santine, pa je iznimno važno unutrašnjost brodskog dna držati suhim. Kada se može pojaviti osmoza? Svaki nezašticeni trup može “oboljeti” od osmoze. Duljina razdoblja do pojave osmoze ovisi o nekoliko cimbenika, primjerice vrsti i temperaturi vode u kojoj je plovilo usidreno, a najvažnija je kvaliteta trupa. U prve tri godine broda javlja se 15 posto slucajeva osmoze a kako je rijec o problemima u strukturi broda, valja se obratiti proizvodacu plovila. Vecina ostalih slucajeva osmoze dogada se unutar 5 – 7 godina eksploatacije plovila. Važno je redovitim pregledima što prije utvrditi pocetak nastajanja osmoze, odnosno što prije obaviti preventivnu zaštitu. Kako prepoznati osmozu? Mjehurici su najcešci upozoravajuci znakovi. Velicina im varira od velicine glavice pribadace do velicine dlana. Provjerite ima li u njima vode, a ako je tekucina opora kiselkastog mirisa i masna ili ljepljiva – u tome je slucaju najvjerojatnije rijec o osmozi. Ostali su znakovi upozorenja zvjezdaste pukotine koje se mogu pojaviti na mjestima gdje je gelcoat lomljiv. Obicno nastaju zbog jakog naprezanja ili udarca, a mogu omoguciti vodi da ude u laminat. I sitne rupice u gelcoatu smanjuju kvalitetu i nepropusnost. Stršeca vlakna koja prodiru ili se vide kroz gelcoat kriticna su mjesta kroz koja se voda može uvuci u trup. I nanošenje gelcoata u neodgovarajucim uvjetima može prouzrociti loše rezultate otvrdnuca i rezultirati poroznošcu koja može omoguciti prodiranje vode. Kako se zaštititi od osmoze? Stara je poslovica “Bolje sprijeciti nego lijeciti”. Uvijek je bolje preventivno zaštititi novo, cak i staro, plovilo. Kako bismo to postigli, potrebno je trup presvuci nepropusnom vodenom barijerom. Siguran nacin za to je Internationalov proizvod GELSHIED 200. Najbolje je to uciniti prije porinuca broda. Vecina svjetski priznatih brodogradilišta danas nudi “International Gelshied” postupak kao dio proizvodnog procesa pa vlasnici vec iz tvornice dobivaju zašticeni trup. je kad vlaga (voda) prodre izmedu laminata i gelcoata, a vidi se po karakteristicnim ispupcenjima na podvodnom djelu broda.
Ako probušite to ispupcenje, iz njega ce izaci smrdljiva tekucina.
Osmoza vecinom nastaje kod laminata povezanih poliesterskim smolama, koje nisu vodonepropusne (epoksidne su vodonepropusne, ali preskupe za masovnu proizvodnju).
Taj je proces spor, ali se dogada nekad brzo, nakon koje godine a nekada nakon 10 godina, no takoder može sasvim izostati kod kvalitetne gradnje.
Saniranje osmoze
Bok! Ja sam radio u proizvodnji stakloplastičnih brodova i povremeno smo uređivali neke starije čamce pa sam tako imao priliku uređivati par čamaca napadnutih osmozom. Mi smo to radili tako da smo čamac dobro očistili od masnoće i prljavštine, prvo vodom i deterđentom, onda ivasolom i na kraju acetonom ili nitro razrijeđivačem. Zatim smo čamac ostavili par dana da se osuši. Zatim smo izbrusili lagano brusnim papirom (150 granulacija, netreba ni više ni manje od toga) kompletan trup pazeći da ne prebrusimo gelcoat. Sve lunkere smo maksimalno otvorili i zapunili ih kitom. Kit smo opet izbrusili i poravnali i onda smo preko cijelog trupa kompresorom nanijeli epoksidni špric kit. Drugi dan smo sve ponovo lagano izbrusili i našpricali novi gelcoat. Naravno za špricanje kita i gelcoata treba netko tko zna lakirati. Vidim da ovdje dosta ljudi koristi epoksidnu smolu koja je jako skupa. Mi smo sve čamce lijevali od poliester smole koja košta 15-20 kuna po kilogramu. Razlika između epoksija i poliestera je u tome što epoksi bolje podnosi jako visoke temperature (one iznad 300-400 stupnjeva)
Osmoza je prisutnija u toplim morima, a vecinom napada brodove slabije kvalitete, zbog nekvalitetne obrade laminata, premalo i prejako zasiceni smolom, lošeg gelcoata a osobito ako nakon laminiranja nisu dovoljno dugo odležali u kalupu (na žalost to je cest slucaj kod malih proizvodaca koji imaju samo jedan kalup za odredeni tip broda i ne mogu cekati 15 dana da se proces laminiranja kvalitetno dovrši).
Najbolja obrana je dobro održavanje broda, tj. vadenje svake zime i nanašanje kvalitetne zaštite.
Kod trupova koji su zahvaceni osmozom danas postoje sredstva da se to sanira, dok isplativost tog posla ovisi o starosti broda i velicina zahvacenosti osmozom.
Ako kupujete polovno plovilo neka ne bude starije od 7 godina.