marjan.hr

PLOVI I LOVI

TEGLENJE BRODICE (vuća)

Tegljenje čamca ili brodića
Plovite i nailazite na brodić koji je ostao bez pogona. Ova situacija će vam se sigurno kad-tad dogoditi u plovidbi, i mislim da je dobro imati neka početna saznanja i “trikove” o tehnikama tegljenja.
Sigurno tegljenje je jako zahtjevan manevar i iziskuje od skipera mnogo znanja i iskustva, a prvenstveno dobro poznavanje vlastitog čamca. Čak i mala pogreška može dovesti do velike štete ili nečega još goreg.

Untitled - 11
Prvo i osnovno je stupiti u komunikaciju s posadom havarisanog brodića. Ako se ispostavi da im je potrebna pomoć, nemojte se premišljati, pružite je koliko je u vašoj moći. Kažem koliko je u vašoj moći, jer ako mislite da niste u stanju izvesti sigurno ovaj manevar, bolje ne pokušavajte. Nekada je veća pomoć pozvati drugog telefonom / radio stanicom, ili otići do prve marine i nekoga zamoliti da pomogne.
Ako se odlučite na tegljenje, a nemate dovoljno jak motor za duže tegljenje, barem im pomozite da se sklone dalje od opasne zone kao što je plovni put ili blizina kamenite obale ili plićaka …

Prva stvar je da pripremite dovoljno dugačke i pouzdane kanape za tegalj. Ako dođe do pucanje nategnutog konopa postoji mogućnost ozljede onoga tko stoji blizu, dok su oštećenja na plovilima u tom slučaju skoro izvjesna. Objasnite svojoj posadi što namjeravate učiniti i pripremiti ih za njihove zadatke. Havarisanom čamcu obavezno objasnite da obori sidro, kako bi prilazak radi vezivanja ili dodavanja konopa bio sigurniji i lakši.

Uvijek imajte na umu da ako nešto krene naopako, sigurnost obje posade je na prvom mjestu, a ne materijalna dobra.

Budite uvijek spremni na brzo razvezivanje, makar i po cijenu da radi nož ili sjekira na užetu.

Pažnja: Uvijek vodite računa o tome da ovim manevrom ne ugrozite vlastitu sigurnost!
Tegljenje po krmi

Untitled - 12
Ovo je mnogo lošija varijanta tegljenja, zato što značajno smanjuje manevarske sposobnosti vašeg plovila. Primijenite ovu tehniku ako je vjetrovito i ima većih valova.

U prošlosti, ovo je bio jedini način tegljenja na rijeci, ali tada su šlepovi imali velika kormila i kormilare, koji su pratili radnje tegljača.

Privežite konop za tegljenje na bitve s obje strane broda i trudite se biti što više naprijed (idealno na prvoj trećini, ka pramcu). Ovo je jako bitno iz razloga što ako kanap vežete na krmi, gubite mnogo više manevarskih sposobnosti. Razlog je što se čamcem upravlja zanošenjem krmenog dijela. Ako ovaj spregnut, mogućnost upravljanja je mala ili čak nikakva.

Na kanap čije ste krajeve nametnuli na bitve vežite drugi kanap, i dobacite ga čamcu koji teglite. Ako vremenske prilike ne dozvoljavaju prilazak, kanap možete vezati za remen ili neki drugi plutajući predmet i pustiti ga iza sebe, tako da ga rijeka odnese do drugog čamca.

Pustite dovoljnu duljinu kanapa, iz razloga sigurnosti, ai iz razloga amortiziranja cimanja. Ako brodica koji teglite ima lanac sidrenjak, dobro je iskoristi ga, tj. njegovu težinu. U nekim slučajevima, pribjegavao sam i stavljanju rezervnog sidra na kanap, koje je odlično vršilo ulogu amortizera. Na malo većim valovima, veliki je problem kada čamci dođu na suprotne dijelove valova, i tada dolazi do ogromnih naprezanja kanapa i bitvi. Zato, dobro vodite računa o čvrtoće istih i kvaliteti konopa.

Objasnite skiperu tegljenog broda da ne smije biti pasivni sudionik, već da kormilom pokušava vas prati.

Naravno, u slučaju da je vaš plovilo mnogo manje i slabijeg pogona, nikako nemojte koristiti ovu tehniku, jer ćete ostati bez ikakve kontrole nad plovilom i time sebe dovesti u nepotrebnu opasnost. Manjim plovilom UVIJEK teglite bočno, naravno, ako valovi to dozvoljavaju.

Untitled - 13
Tegljenje po boku

Ako nema valova, moja preporuka je ova varijanta – tegljenje po boku. Pogotovo u slučaju da teglite manjim čamcem od tegljenog.

U ovom slučaju, ako se pravilno uvežete, imat ćete sasvim korektan manevar. Poenta je u pravilno uvežete. To znači da krma čamca koji tegli mora biti iza krme tegljenog čamca. Razlog je isti kao iu prethodnom slučaju – manevar je moguć jedino krmom.

Da bi ste se pravilno uvezali, morate imati barem 3 spring, a poželjno je i sva 4.

Spring broj 1 ima ulogu da drži vaš pramac uz tegljeni čamac. Broj 2 ima ulogu pri vožnji u naprijed, dok broj 3 preuzima ulogu prilikom vožnje krmom. Spring 4 služi da krmu drži fiksiranu za krmu tegljenog čamca.

Untitled - 14

Kada ovako teglite veći čamac, dobro je da njegovo kormilo bude postavljeno tako da vam omogući da idete ravno, kada je vaš kormilo u nultom položaju. Napominjemo i par sljedećih činjenica:
– Vaš čamac će težiti da skrene na onu stranu gdje vam je vezan čamac koji teglite.
– Ako morate napraviti okret, uvijek ga radite po onom boku za koji vam je vezan tegljeni čamac.
– Ako ne možete motorom savladati otpor čamca koji teglite, i primijetite da vas vuče u tu stranu, vožnjom krmom ćete ispraviti cijeli sastav.

Ako su oba čamca približnih dimenzija i visina nadgrađa, vodite računa da u slučaju valova imate bokobrane i na najvišim dijelovima nadgrađa. Često se događa da od valova nekog čamca u prolazu, dođe do udara nadgrađa.

Ažurirano 25. siječnja 2015 — 15:30

Autor

marjan

Sportsko Nauticka Ribolovna Udruga Marjan Split je neprofitabilna udruga građana udruženih sa ciljem promicanja nautike i ribolova, kroz sport i rekreaciju. Osnovana 30.10.1980g. kao društvo tj.S.N.R.D.Marjan. Upis u Hrvatski registar je izvršen dana 18 rujna 1998g. pod registarskim brojem 17000328.
S.N.R.U. Marjan © 2015 Frontier Theme