Sidro je sprava koja ukopanu u morsko ( riječno, jezersko) dno, pomoću užeta ili lanca drži brod ili plutajuće tjelo na željenoj poziciji.
Prva sidra su se pojavila u Egiptu oko 2200 godina prije nove ere i bila su koničnog oblika, dok su se preteče danšnjih sidara pojavila dvije stotine godina kasnije u Kini.
Ta Kineska sidra su bila od drveta otežanog kamenjem, oblika kolca sa jednim do dva zašiljena kraka. Prva sidra od željeza se pojavljuju u Grčkoj krajem VII vijeka p.n.e. i bila su sličnog oblika kao i Kineska.
Pojavom jedrenjaka na zapadu u upotrebu se uvodi modifikovano grčko sidro sa jednim drvenim, željeznim okovanim, balvanom postavljenim na gornjem dijelu struka, okomito na ravninu krakova. Tako je „rođeno“ Admiralitetno sidro koje je bilo dominantno sve do druge polovine 19-og stolječa. Tada u upotrebu počinju da se uvode tzv patentna sidra koja su bila lakša i brža za manevar od Admiralitetskog.
MAČAK
Kao kišobran sklopivo sidro zvano ‘mačak’ naći ćemo gotovo na svakom plovilu, počevši od gumenjaka. To je popularan tip sidra prikladan za mala plovila kojima je to u većini slučajeva i jedino sidro. Može poslužiti i kao sidarce (drugo sidro) na srednje velikim plovilima. Sklopljen i spremljen u krmenom spremištu ili ispod klupe u kokpitu, u čas ga izvadimo, rasklopimo i bude spreman za uporabu ako je uz njega zavezano i odgovarajuće uže. Mačak može biti i pouzdano sidro na manjim riječnim plovilima.
Ponuda je zaista velika, od 1.5 pa sve do 12 kilograma. Velika prednost ovog sidra je njegova prakticnost kod sklapanja. Naime, kad se sklopi zauzima vrlo malo mjesta, najmanje od svih. Pocincane je izrade. Težine sidra MACAK: 1.5 kg, 2.5 kg, 3.2 , kg, 4.0 kg, 6.0 kg, 8.0 kg ,10. kg ,12.0 kg Ovo sidro je dobro za pjeskovito dno ali ako ima kamenja obavezno zapinje i nemože se izvuc jedino rezanjem konopa i gubljenjem sidra.Zato ce mo ovjde slikovito opisat kako izvuci sidro iz tvrdog terena .
Kao što se vidi sidro se ne vezuje na kraj sidra,glavno vezivanje je na vrhu.Konop od sidra se provuce od vrha prema dnu stime da se dno sidra veže s tankim koncem,najlonom ili vezicom za žice. Kad sidro zapne za tvrdo dno nemožemo ga ispravit, ali zato puca konac na dnu sidra i izvlacimo ga s vrha. ovjde je mana što moramo svaki put vezivat ponovo,prije spuštanja sidra.
dolaze uglavnom u većim kilažama, te se samim time češće u upotrebi kod većih brodova (od 8 metara na više). Pogodna su za pjeskovita i miješana dna.
Od svih varijacija zglobnih sidra koja se svako malo pojave na tržištu, Danforth sidro jedanforth_sidro najpopularnije do sada. Ne bez razloga: pokazalo se pouzdano, lako se ukopava a prikladno je za svaku vrstu dna. Naravno osim mekanog mulja, kamenja ili bujne morske trave gdje ga nadmašuje teže admiralitetsko sidro. No, Danforth sidro je dobro kao glavno sidro koje ima svoje mjesto na pramcu plovila gdje je spremno da se odmah obori kad zatreba.
Danforth sidra spadaju u jedan od najboljih izbora na tržištu. Cvrsta, robusna, posebno pogodna za pjeskovita dna. Širok izbor ponude Danforth sidra (od 6 do 15 kg) cini ga jednim odnajprodavanijih na hrvatskom tržištu. Pored standardnih pocincanih,imamo i Danforth sidra od inoxa.
posebne namjene. Uglavnom u upotrebi za ribarske brodove, remorkere. Ponuda Hall sidara ide sve do 48 kilograma Izuzetno pouzdano sidro, pogodno za gotovo sve podloge, za razliku od admiralitetnog, ne može se drži “sa strane” kao rezervno, već mora uvijek stajati na palubnom sprovodnik. Naravno, i ono najčešće, zbog svoje velike težine, zahtjeva palubnu opremu u vidu ručnog ili električnog sidrenog vitla. Naravno, i ono najčešće, zbog svoje velike težine, zahtjeva palubne opremu u vidu ručnog ili električnog sidrenog vitla.
.
Glomazno i teško admiralitetsko sidro prilagođeno za upotrebu na jahtama i sportskim plovilima: krakovi se sklope uz struk, a greda izvuče, tako da zauzima mjesta kao oveći kušobran. Zbog svoje težine i pouzdanog ukopavanja ovo je sidro na glasu kao pouzdano i ‘drži’ tamo gdje novija i lagana zglobna sidra (zovu ih još patentna sidra) ne mogu ukopati svoje široke lopate: na dnu obraslom debelim slojem morske trave. Na plovilima je ovo sidro često rezervno sidro za loše vrijeme kad će dobro doći nešto veća težina na dnu mora o koju je zavezan sidrenjak.
Admiral Ova sidra dolaze u dvije verzije, fiksna i sklopiva. Namjenjena su uglavnom za stjenovita i kamena dna gdje je mogucnost ‘zapinjanja’ sidra veca. Na mulju veoma loše.
poznato još kao C.Q.R., spada u grupu zglobnih sidra. Pouzdano je i dobro se ukopava osim na dnu jako obraslom travom. Iako ništa bolje, ali niti slabije. od Danforth sidra bude upola skuplje u trgovini – kažu zbog licence i zamršenije izrade. I plužno sidro je prikladno kao glavno sidro na srednjim i većim plovilima.
Plug Još jedna verzija sidara namjenjena uglavnom za pjeskovita i muljevita dna. Ima pomicni zglob koji omogucava vrlo dobro sidrenje.
je zaista sidro za posebne namjene. Naime, zbog svog oblika posebno je pogodan za stjenovita dna, puna podvodnih stijena i hridi, jer zahvaljujući svojim četirima čvrstim ‘kukama’ vrlo lako omogućava sigurno sidrenje. Izrađen je od inoxa, a u ponudi imamo dvije veličine, ovisno o debljini kuke.
Ovo ‘malo sidro’ vrlo je važan artikal koji svaki ribar mora imati na svom brodu. Bilo da treba ‘povuć mrižu ili vršu’, pronać korpomorte ili bilo što slično, rampin je jedinstven za to. Vrlo malih dimenzija (200 – 260 mm) moguće ga je spremit u bilo koji kutak broda.
Olujno sidro Ovo ‘zlu ne trebalo’ sidro koristi se pri lošem vremenu,u slucajevima kvarova na motorima radi stabilizacije broda na valovima. Oluno sidro ili Drifter od velike je pomoci kad se ribari po valovitom moru.Drifter spustimo na pramcu camca u vodu, kod jace struje ili vjetra puno duže stojimo na željenim pozicijama a kod jerka dodatno stabilizira camac tako da možemo stajati na poziciji bez puno ljuljanja.Cijena Driftera je oko 10 eura a uz malo truda možete ga uraditi i sami.Sigurno imate kakvu staru zaštitnu foliju,zašijete je tako da dobijete stožac ,ubacite nitne povežete sa konopcom i gotovo.Kao alternativa dobro vam može poslužiti i kanta boje za krecenje(jupol 25 lit)