Plastificiranje barke – krmeno zrcalo
Krmeno zrcalo
Mnogi ljudi se odlučuju za popravke vlastitih plovila čak i ako su ti popravci puno puta neisplativi iz razloga što su plovila do te mjere dotrajala da ih je jeftinije zbrinuti na otpad. Prije svakog upuštanja u popravke plovila dobro pregledajte plovilo i pokušajte napraviti neku “računicu” koliko bi sve to na kraju koštalo. Pregledajte svaki detalj na plovilu, jer mnoga kriju dobro prikrivena oštećenja osobito na djelovima drvo/plastika. Ova dva materijala i nisu baš “najbolji prijatelji”. Osobito treba posvetiti pažnju kod plastificiranja drva, jer drvo prima na sebe vlagu tijekom godina. Ukoliko plastificirate drvo, pobrinite se da plastificirate apsolutno čitavu površinu, čak i rubove tako da ne ostane ni na jednom djelu “golo”. U nastavku pročitajte kako plastificirati barku, odnosno dio barke koji se inače zove krmeno zrcalo.
Plastificiranje spojeva na krmenom zrcalu
Mjesto na kojem ćemo raditi
Crvenom bojom smo označili zonu koju treba kaširati tj. nanesti 3 sloja staklenog mata. Kaširat ćemo čitav spoj između trupa barke od dna pa sve oko krmenog zrcala uz stražnju klupicu za sjedenje. Crveno je označeno mjesto za prvu početnu trakicu koju ćemo kasnije produžiti sa novim trakama od staklenog mata.
1. Brušenje stakloplastike
Brušenje sa kutnom brusilicom
Pobrusite sa kutnom brusilicom (brusnim diskom finoće P 100 ili P 120) sve kritične neravnine koje bi vam mogle smetati kao i materijal koji je u lošem stanju. Prije svakog plastificiranja dobro provjerite da je površina na koju ćete staviti laminat potpuno suha. Brusiti je svakako potrebno iz razloga što se poliesterska smola ne ljepi na gladke površine gelcoata. Ne zaboravite staviti zaštitnu maskicu protiv prašine.
2.Očistite prašinu
Počistite svu prašinu od brušenja
Prije nego počnete plastificirati zlatno pravilo je da očistite površinu na kojoj radite. Poliesterska smola ne trpi prašinu. Ukoliko ne maknete prašinu slojevi stakloplastike se neće dobro zaljepiti. Pazite da stakleni mat još dok na njemu nema smole ne stavljate na vlažan pod ili na prašinu.
3.Očistite površinu od masnoća
Čišćenje od masnoća
Očistite površinu na kojoj ćete raditi od masnoća. Za taj posao će vam trebati aceton. Aceton je odličan jer brzo hlapi. Površine od stakloplastike se najbolje čiste sa acetonom, nikako sa razređivačem!
4.Pripremite trakice staklenog mata
Pripremite škare i stakleni mat
Da biste uspješno obavili ovaj posao morate sve pripremiti prije samog plastificiranja. Jednom kada zamješate poliestersku smolu nećete više imati vremena da režete nove trakice od staklenog mata zbog toga što smola nakon nekog vremena počne želirati i stvrdnjavati. Odrežite trake otprilike 30 cm duge i 12 cm široke. Odrežite više tih trakica s obzirom da ćete stavljati tri sloja staklenog mata. (stakleni mat ne stavljajte na pod ako je pun prašine ili vlage!) Pripremite valjke za stakloplastiku.
5.Pripremite poliestersku smolu!
Mješanje poliesterske smole
Zlatno pravilo u ovom poslu je da se poliesterska smola radi na kraju. Nabavite neke plastične posude u kojima ćete zamješati smolu. Obratite pozornost da poliesterska smola rastapa neke od plastika, recimo nikako nemojte koristiti čašice od jogurta ili akrilnu plastiku. Smola se mješa sa katalizatorom u omjeru 1% , znači na jednu litru se stavlja 10 ml katalizatora. Zamješajte onoliko smole koliko vam treba za obavljanje posla. Na pola litre smole ćemo staviti 5 ml katalizatora. Ova doziranja uglavnom ovise o više činbenika. Najvažniji je temperatura zraka! Ako radite na niskoj temperaturi slobodno možete staviti 10 ml na pola litre smole. Pažljivo dodavajte katalizator u ljetnim mjesecima, tada smola želira u nekoliko minuta. Ukoliko vam se dogodi da vam se smola skrutne bacite je i napravite novu. Prilikom dodavanja katalizatora u smolu vodite računa da je dobro promješate. Katalizator je inače aktivator za smolu, bez njega se smola ne može stvrdnuti. Nakon nekog vremena u toku posla vidjet ćete da smola mjenja boju iz modro plave u žutu. To je indikator da niste slučajno zaboravili staviti katalizator.
6.Nanesite slojeve stakloplastike
Plastificiranje rubova krmenog zrcala
Dobro obratite pozornost na ovaj dio operacije! Ako ste stavili katalizator u smolu i dobro promješali možemo krenuti sa poslom. Valjak umočite u smolu i najprije pofarbajte sa njime rubove na koje ćete stavljati stakleni mat. Nakon toga možete zaljepiti prvi sloj staklenog mata. Kada ste zaljepili prvi sloj pređite preko njega sa valjkom. Odmah nakon toga ljepite u dužinu drugu trakicu po redu, pazite da se preklapaju barem 2 cm jedan preko drugoga. I tako ljepite redom trakicu za trakicom sve oko krmenog zrcala na spojevima između trupa i krmenog zrcala. Kada sve to namažete počnite ljepiti drugi sloj staklenog mata. Pazite da kod mazanja smole ne ostavite “suhe” djelove. Stakleni mat mora biti optimalno namočen, znači smole na staklenom matu mora biti dovoljno ali ne previše. Nakon drugog sloja izvaljajte stakleni mat sa valjkom za istiskivanje zraka. Ako ne znate kako izgleda ovaj alat možete ga pogledati u rubrici alati.
Put staklenog mata
Put staklenog mata
Na ovoj slici je crvenim linijama označen put staklenog mata. Crvenim kockama su prikazani preklopi staklenog mata. Stakleni mat smo ljepili iznutra. Vjerojatno se pitate zbog čega se nije mogla odrezati jedna velika traka staklenog mata i onda je priljepiti po cijeloj dužini barke a ne rezuckati trakice po 20-30 cm dužine. Stvar je vrlo jednostavna! Sa kratkim trakicama je daleko jednostavnije i praktičnije raditi. Na izgled ovaj zahvat izgleda jednostavno, no puno je tu kuteva i zavoja i vrlo je uzak prostor za rad. Ova skica je nacrtana malo neprecizno i služi samo kao neka vrsta orjentacije kako bi se vidjelo što se točno ovdje napravilo!