marjan.hr

PLOVI I LOVI

MATERJAL I ALATI ZA PLASTIFICIRANJE

Valjak sintetički

Untitled - 13

Valjak za nanošenje poliestera prepoznat ćete ga po žutoj liniji
Vjerojatno ste se pitali sa kojim valjkom se nanosi nezasićeni poliester i gelcoat. Prepoznat ćete ga bez problema, inače materijal od kojeg je izrađen je sintetika 100% polyamid, naziv artikla uložak valjka tekstil žuta crta 10 cm. Ovaj valjčić poliesterska smola ne otapa, i moguće ga je iskoristiti više puta ako ste pravi majstor. Nakon nanošenja poliesterske smole potrebno ga je dobro oprati u acetonu. Ovaj valjčić se montira na dršku. Obratite pažnju da se prilikom montaže valjčića na dršku valjčić slobodno vrti. Ukoliko se ne vrti bit će vam vrlo teško baratati njime po staklenom matu.
Držak za valjak ili rollere

Untitled - 14
Postoji više dužina za držak valjka, obično se koristi ovaj od 40 cm. Držala za valjke su jeftina, pa slobodno uzmite kraće i duže. Prilikom upotrebe ovog držača s valjkom ne zaboravite ga dobro isprati u acetonu. Ukoliko se poliester uhvati za metal, možete ga oprezno “potuckati” sa čekićem i poliester će se razmrviti u komadiće i otpasti. Uvjek je dobro imati čist držak kako bi se roler, tj. valjak slobodno okretao.
Valjak za bojenje, velur valjak

Untitled - 15

Valjak za bojenje ćete prepoznati po debljini i materijalu
Materijal od kojeg je načinjen ovaj valjak je filc, 100% poliester. Ovaj valjak za razliku od prethodnog ne prima na sebe puno boje, obično se s njime nanašaju hempelovi lakovi, kao i temeljna boja za plastiku primer(prajmer) hempel light primer.
Valjak za istiskivanje zraka iz laminata
Valjak za istiskivanje zraka iz poliesterske smole

Untitled - 16

Ovaj alat koriste najviše ljudi koji se profesionalno bave laminiranjem barki. Jednom kada nanesete poliestersku smolu na stakleni mat, potrebno je preći preko mata sa ovim specijalnim valjkom. Ovaj specijalni valjak istiskuje zrak koji se nakupio između slojeva staklenog mata. Sitni mjehurići zraka u laminatu predstavljaju sitne rupice kada se završi proces sazrijevanja plastike. Ovaj alat je dosta teško pronaći u prodaji, svakako ga nabavite jer će vam biti od velike koristi. Ako baš nemate ovaj valjak, sitne balončiće zraka možete istiskivati i uz pomoć kista. Ukoliko se ozbiljno mislite posvetiti ovom poslu obavezno nabavite ovaj valjak!
Valjak spužvasti
Spužvasti valjak ćete prepoznati vrlo lako budući da je načinjen od mekane bijele sintetičke spužve. Ovaj valjak je odličan za nanošenje kopera, farbe protiv algi koja se nanosi ispod trupa brodica. Koper nije agresivna farba tako da se fino da raditi sa njime. Spužvasti valjak nikako nemojte koristiti za poliestersku smolu ili gelcoat jer ovi lakovi u potpunosti rastapaju spužvu kao i neke vrste plastika.
ZAŠTITA ZA RAD S PLASTIKOM
Lateks rukavice

Untitled - 17

Zaštitne rukavice od lateksa-odlično riješenje!

Kako biste zaštitili svoje ruke od poliesterske smole i raznih lakova, rukavice od lateksa će vam biti od velike pomoći. Ove rukavice obično budu u velikim pakovanjima i koriste se jednokratno. Radeći sa poliesterskom smolom u više navrata ćete “zaljepiti” ruke! Korištenje ovih rukavica će vas spasiti od ovih neugodnosti. Ove rukavice dosta dobro podnose kemikalije, no i ukoliko se slučajno probuše jednostavno ih zamjenite novima. U pakovanju inače imate 100 komada ovih rukavica što je sasvim dovoljno za jedno veće renoviranje barke.
Poliesterski kit za stakloplastiku

Poliesterski kit SPRINT S-22, S-27
Postoji više vrsta kiteva i filera za stakloplastiku, “iz programa za more i plovila” su dosta skuplji od univerzalnih kiteva koji se obično najviše koriste u autoindustriji. Vjerojatno će se mnogi od vas odlučiti upravo na ove univerzalne koji imaju dosta dugi vijek trajanja. Najbitnije od svega je da sa ovim kitevima radite na suhom gdje nema vlage. U biti, ovaj savjet bi se mogao primjeniti na rad sa svim kitevima općenito budući da poliesterski kit na sebe “povuče vlagu” što nije dobra stvar. Poliesterski kit Sprint S-22 i S-27 su dobar izbor za popravke na plovilima “iz kućne radinosti”. Sprint kit S-22 i S-27 su kitevi sa kojima ćete uglavnom izravnavati udubljenja na bokovima plovila. Ovaj kit se lako brusi i dobro podnosi vibracije.Za sve vas koji imate više novca i ne popravljate svoju barku nego jahtu preporuka bi bila korištenje specijalnih kiteva i filera iz programa za nautičare koji su na bazi epoksidnih smola. Sprint kit Marine je idealan izbor za sve one koji popravljaju skupa plovila u vlastitom aranžmanu.
Kit za stakloplastiku sa vlaknima

Untitled - 18

Kitanje sa vlaknastim kitom

Untitled - 19

Ovaj kit služi za popunjavanje većih rupa i za pojačavanje dijelova na kojima smo brusili. Izuzetno je čvrst i otporan. Za razliku od prethodnog “vlaknasti kit” se stavlja na ona mjesta gdje ne bi trebalo biti savijanja budući da je vrlo krut. Ovaj kit dolazi pod oznakom Sprint P-50 poliesterski kit sa vlaknima. Prepoznat ćete ga čim skinete poklopac, inače je uvjek u maslinasto zelenoj boji i vrlo je gust. Znači, kitamo velike rupe i djelove na kojem želimo veliku čvrstoću! Još jedan važan savjet: Ukoliko kitate rupe na trupu vašeg plovila obavezno nakon brušenja nanesite minimalno dva sloja staklenog-mata!

Aceton
Untitled - 20

Aceton je jedino otapalo za poliestersku smolu. U velikim firmama koje proizvode jahte od stakloplastike aceton dolazi u velikim bačvama. Aceton se u tim postrojenjima doslovno troši kao voda! Sve što se pere od smole pere se ispod tih “pipa” iz kojih curi aceton. Aceton jako brzo hlapi i ne ostavlja loš miris poput nitro razređivača. Aceton odlično uklanja smolu od stakloplastike ali samo dok je u tekućem stanju. Jednom kada smola skrutne ne može je rast
Stakleni mat (vuna)

Untitled - 21

Ovo je materijal kojeg ćete uglavnom najviše koristiti pri popravcima na vašem plovilu. Stakleni mat se obično nalazi u velikim rolama i kupuje se na metre. Stakleni mat možete kupiti u različitim debljinama koje se izražavaju u gramaži. Postoje slijedeće gramaže: 250 gr, 300 gr, i 400 gr. Svaki od ovih materijala je drugačiji po gustoći, primjerice 250 gramski stakleni mat je odličan kao prvi sloj, iz razloga što je najtanji i lako ga je “izvaljati” prilikom rada sa valjkom-rolerom. Uvijek bi bilo poželjno da imate sve tri debljine jer će vam biti puno praktičnije za raditi. Tako je recimo dobra praksa ovisno o količini slojeva stavljati najprije tanji stakleni mat od 250 grama recimo prva dva sloja, pa kasnije “podebljati” sa 300 gr, i 400 gr. Ponekada jednostavno nećete imati izbora pa ćete morati koristiti onaj 400 gramski stakleni mat što je dosta nepraktično kada plastificirate djelove plovila koji imaju dosta zaobljenja i kuteva. Deblji stakleni mat se savija nešto teže tako da je napraviti dobar posao sa takvim materijalom prava umjetnost.
Biaks (Biaxial) roving

 

Untitled - 22

Biaks, ili po engleskom biaxial roving koristi se kao dodatno pojačanje na pojedinim djelovima plovila. Ovaj roving se uglavnom koristi ” u sendvičima “, stavlja se na primjer prva dva sloja staklenog mata od 250 grama pa nakon toga biaks, pa zatim opet stakleni mat od 300 grama, 400 grama, pa opet biaks … Uglavnom nikada nisam vidio da je netko stavljao sam biaks bez staklenog mata. Biaks je dosta otporan na “razvlačenje” ali ujedno dozvoljava i savijanje do određenih granica. Sa biaksom mnogi ne vole raditi iz razloga što se puno puta zna desiti da počne otpuštati ” konce “.

Ažurirano 21. siječnja 2015 — 21:17

Autor

marjan

Sportsko Nauticka Ribolovna Udruga Marjan Split je neprofitabilna udruga građana udruženih sa ciljem promicanja nautike i ribolova, kroz sport i rekreaciju. Osnovana 30.10.1980g. kao društvo tj.S.N.R.D.Marjan. Upis u Hrvatski registar je izvršen dana 18 rujna 1998g. pod registarskim brojem 17000328.
S.N.R.U. Marjan © 2015 Frontier Theme